25 activiteiten die van jou een succesvollere ondernemer maken

#07Denk jij dat Social CRM jouw belangrijkste commerciële activiteit wordt?

Van Social Media naar social CRM

De term Social CRM kom je veel tegen tegenwoordig. Maar wat betekent het nou eigenlijk en wat kun je er zelfstandig ondernemer mee?

Het belangrijkste aspect is dat je met Social CRM betere mogelijkheden krijgt om echt te communiceren met je klanten en prospects. We weten ondertussen wel dat een online Social Media strategie meer is dan het zorgen voor veel volgers op Twitter of likes op Facebook. Het gaat er om écht in gesprek te komen met klanten.

De stap van Social Media naar Social CRM lijkt misschien wat groot, maar het is wel een noodzakelijke als je de dialoog met al je zakelijke relaties wil verbeteren. Als je het effectief wil benutten dan doe je er verstandig aan om sociale kanalen zoals Twitter, Linkedin, Facebook en verschillende fora als vaste onderdelen te maken van je dagelijkse communicatie. Dit met als doel nieuwe klanten binnen te halen. Online conversaties worden niet voor niets ook wel het nieuwe goud genoemd bij het zoeken naar new business.

Benut de mogelijkheden van monitoring

Zou het niet mooi zijn om in één oogopslag alle social media activiteiten van jouw netwerk te zien? Via Monitoring software kan je nu real-time de communicatie van jouw klanten en prospects op Social Media volgen. Zo verkrijg je een beeld van meningen over producten en het sentiment van de klant en/of prospects. Al deze gegevens worden opgenomen in jouw eigen Social CRM.

Maar hoe zet je de stap van Social Media naar social CRM?

In deze transitie komen vele aspecten om de hoek kijken. Begin allereerst je klanten en prospects te volgen. Vraag ook relaties jou te volgen op Twitter, LinkedIn en Facebook. Communiceer met jouw klanten op de wijze waarop zij dat zelf willen en via de kanalen die zij het prettigst vinden.

Zorg dat je al hun vragen en opmerkingen opvolgt en ze aanmoedigt om met goede ideeën te komen. Integreer dit vervolgens in het dashboard van MyReputation voor het managen van jouw klantcontacten. Social CRM vereist een totaal andere kijk op klantcommunicatie die begint met de wil om alle communicatie met een klant optimaal te krijgen.

Welke rol heeft het MyReputation dashboard tot Social CRM?

Online conversaties worden ook wel het nieuwe goud genoemd bij het zoeken naar new business. De Social CRM module in het MyReputation dashboard geeft je meer inzicht in de specifieke interesses van jouw prospects. Hier kun je je voordeel mee doen door veel gerichter de dialoog aan te gaan.

Hoe kun je dit succesvol toepassen in het Dashboard?

My Network Leads Bij My Network zie je in één oogopslag alle Social Media activiteiten van jouw netwerk. Op deze berichten kan direct gereageerd worden via Social Media. Het dashboard geeft meteen ook de mogelijkheid om een opdracht, taak of een afspraak met deze persoon toe te voegen.



My Network Leads Details Wanneer er op een contact geklikt wordt verschijnen alle details van deze persoon. Hier komen alle Sociale Media activiteiten terug. De eventuele berichten die naar deze persoon verstuurd zijn, kunnen teruggekeken worden. Evenals de opdrachten, taken en afspraken met deze persoon. Zo houd je per persoon het overzicht!