25 activiteiten die van jou een succesvollere ondernemer maken

#08Denk jij dat een goede web-analyse noodzakelijk is voor meer omzet in je bedrijf?

Meet gemakkelijk de ROI van jouw website met Google Analytics Iedere website heeft een doel. Denk aan informatie bieden en de mogelijkheid geven tot het opnemen van contact, maar ook aan het aanvragen van een offerte, direct bestellen van producten of het bezoeken van een specifieke webpagina. Met Google Analytics kan je dit soort doelen specifiek aanmaken.

Google Analytics is een webanalyse-oplossing die jou het juiste inzicht verschaft in het websiteverkeer en marketingeffectiviteit daarvan. Zo verkrijg je de ROI van alle marketing kanalen in één overzichtelijk rapport, waarin o.a. bezoekers, zoekwoorden, unieke bezoekers en paginastatistieken opgenomen zijn. Door het meten en analyseren van deze informatie wordt het mogelijk gemaakt om meer uit je eigen commerciële campagnes te halen.



Direct antwoord op alle cijfers en gegevens rondom jouw website

Met Google analytics verkrijg je antwoord op de volgende vragen:
  • Hoe zijn mijn bezoekers op de website gekomen?
  • Wat is het rendement van mijn online campagne?
  • Hoe reageren bezoekers op mijn website?
  • Hoeveel mensen hebben mijn website bezocht?
  • Van waar komen bezoekers naar mijn website?
  • Op welke aspecten kan ik mijn website verbeteren?
Het is allemaal overzichtelijk erg overzichtelijk. Je kan gemakkelijk bijhouden welke pagina's het vaakst worden bezocht en via welke pagina je bezoekers de website verlaten. Na verloop van tijd kom je steeds meer te weten over hoe goed (of slecht) de website functioneert en waar kansen liggen om het zoekgedrag van bezoekers positief te beïnvloeden.

Analyseren en verbeteren

Alleen al door het regelmatig checken van bezoekersstromen en de meest bezochte pagina's haal je al direct belangrijke informatie over het zoekgedrag op. Vaak kan je de conversie al met een paar eenvoudige aanpassingen verhogen.
Met het opstellen van een (wekelijks) rapport zie je in één oogopslag hoe jouw website presteert en welke zoekwoorden het beste resultaat opleveren. Zo weet je op den duur dus dat sommige zoekwoorden of campagnes beter scoren dan andere en kun je je bijvoorbeeld richten op het herschrijven van bepaalde webteksten of het aanpassen van sommige zoekwoorden.

5 extra voordelen van Google Analytics

  1. Het is een kosteloos pakket
  2. Je kan het eenvoudig koppelen aan Google Adwords
  3. Je krijgt inzicht in prestaties en verhoogt je conversie
  4. Je kunt relatief snel bijsturen n.a.v. bepaalde gebeurtenissen
  5. Het is mogelijk om rapporten te maken

Hoe kun je dit succesvol toepassen in het Dashboard?

Zie je top pagina's gerangschikt terug op onderwerp Het systeem laadt automatisch de gegevens van Google Analytics in.  Zo krijg je in je dashboard precies je top-lijsten te zien. Meeste verkeersbronnen waarvan de bezoeker is binnengekomen, zoekwoorden die ze hebben binnengebracht, meest bekeken pagina's en de regio's waar de meeste bezoekers uit komen.
Zie je statistieken in grafieken terug  Naast de top-lijsten, komen de statistieken ook in grafische vormgeving terug. Zo krijg je een helder en schematisch beeld van jouw bezoekersstromen. Liever een nóg uitgebreider beeld? Dat kan! In het dashboard zit altijd een knop dat je direct naar Google Analytics zelf verwijst.